IDYLLE Nestgeur 28

IDYLLE

Kinderen zoeken hun ouders niet uit. En vice versa. Gewild of toevallig, het lijkt van niet al te veel belang. Misschien krijgen ongewenste kinderen het wat zwaarder, soms hoor je van een jongen die een meisje had moeten zijn of omgekeerd.

Door mijn ouders gemaakt in de euforie van 10 mei 1954 was mijn komst intens gewild. Ze hadden met me gewacht tot de bevrijding. Drie jaar later verloren ze hun tweede kind. Hoewel gewild werd ik niet de zoon op wie ze hoopten. Misschien werd ik wel die ik ben omdat mijn moeder na het sterven van dit broertje haar levensplezier verloor. De dag zou komen dat ik als jongen in onze Leidse tuin met een hooggeheven bijl tegenover haar stond, even agressief als mijn hond Leeuw die haar ook niet moest.

In Groningen leek het nog een tijdje idyllisch. De mooie moeder was een verheven godin, een alleskunner.

La Mama
La Mama

Op een vakantiekiekje klim ik uit een duinpan.

Uw auteur in de duinen
Uw auteur in de duinen

Veel later dichtte ik:

KORREL

Ruim vier jaar oud, de duinpan ingerold,
een deuk in moeder aarde met wie ik daar toen lag.
Vlieland – een eiland heel de wereld.

Mijn buik op ‘t zand.
Vlak voor het linker oog die roodgeelgroene korrel.
Mijn eerste lief.

Daarná pas kwam de wondermooie mama,
– en lang daarna
de vrouwen en de taal en heel die rest.

De overstap van Groningen naar Leiden lukte nooit echt. In Oegstgeest begrepen de kinderen op het schoolplein mijn malle stadsgronings niet, ze lachten me uit. Het werd me te veel, ’s nachts trof mama me in bed huilend aan. ‘Ik sel learnn praettnn’, zei ik toen. Tijdens vechtpartijen bevrijdden onderwijzers met regelmaat schoolgenoten uit mijn wurgende greep. Mij moest je niet al te veel in de weg leggen.

Na jaren aanpassingsellende stuurden ze me naar Endegeest, het gekkengesticht in Oegstgeest met een afdeling voor verwarde kinderen van bezorgde ouders. Een halfjaar lang – elke week een dag, ter observatie en voor therapie. Daar dokterde men uit wie deze hedendaagse Kaspar Hauser was.

Kreeg mijn hele familie van moeders kant een tik van de Friese molen, waren mijn enge streken het resultaat? Zochten we daarom gekken uit als partner? Mijn vrouw ziet veel in de eerste hypothese, weinig in de tweede.

Waarom niet Maigret in de arm genomen? ‘Wilt u zeggen dat het een gek is?’ ,vraagt een inspecteur aan zijn chef. ‘Zo ver wil ik niet gaan,’ antwoordt deze, ‘veel mensen zouden zeggen: een zonderling.’

Zo is er gekte in allerlei gradaties.

Advertisements

Author: rjsiersk

contact: rjsiersk@xs4all.nl Sierksma was born in Friesland, a 'county' in the northern part of the Netherlands with its own language which he does not speak and with an obstinate population to which he both belongs and does not belong. A retired Professor of Social Philosophy and Aesthetics, as a Harkness fellow he taught at Rutgers and Berkeley Universities in the USA, and at GUAmsterdam and TUDelft in the Netherlands. In 1991 he was awarded his PhD from Leiden University on the subject of 'Surveillance and Task: Labour Discipline between Utilitarianism and Pragmatism'. His books include Minima Memoria (1993), Lost View (2002 with Jan van Geest), and Litter Scent (2013). He has published poems and articles in Te Elfder Ure, Nynade, Oasis and the Architectural Annual. Half the year he lives in Haarlem, the other half he spends in la France Profonde, living ‘in his own words’ as the house out there was bought with the winnings from his essay Eternal Sin, written for the ECI Essay Prize (1993). In this blog, Sierksma's Sequences, written in English, he is peeping round his own and other people’s perspectives. Not easily satisfied with answers nor with questions, he turns his wry wit to a number of philosophical and historical issues. His aim in writing: to make parts of the world light up in his perspective - not my will, thine! Not being a thief, he has no cook, one wife, some children, one lover and three cats.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s