EEND Nestgeur 25

‘Sir, the title is The Duke of Death’.
‘Oh no, all wrong – it’s The Duck of Death!’

Clint Eastwood, Unforgiven

_________________________________________________

Intussen stijgen ook geuren op uit jaren waarin we zelf overwogen om een nest te bouwen. Het kroost heeft de woning al lang geleden weer verlaten.

Oude Eeend in Franse Schuur
Oude Eend in Franse Schuur

Ergens in de binnenlanden van ma douce France staat in een schuur een 2CV – ‘een Eend’ heette het toen. De leeftijd van zo’n beestje leidt een kenner af uit de vorm van de achteruitkijkspiegel en uit het soort roldak. Er bestonden zelfs Eenden zonder spiegels, Louis de Funès zag ik er ooit in rijden. Het exemplaar op de foto is geen jonkie, de onzichtbare koplampen zijn van een oudere datum.

Wie over Franse dreven toert, schrikt soms van zo’n onverwacht uit een veld of een weggetje opduikende Eend. Het voor eeuwig stallen, maar vaak ook nog berijden van versleten wagens is hier een rurale gewoonte. Dieseldampen van zeer oude auto’s vergallen soms de pret.

Twee dagen voor de trouwdag kochten we per telefoon onze eerste auto, een derdehands 2CV. De volgende dag haalden we het bordeauxrode beestje op. Als bereden we geen Eend, maar een gans, zo hobbelden we over het Amsterdams plaveisel. Een miskoop, dacht ik.

Midden op straat hield ik met gevaar voor eigen leven halt. Behalve een versnelling, een rare stang met een knik erin, bleek iets soortgelijks de handrem te zijn. Deze was nog niet ontgrendeld.

Daarna was het voor verende vorsten fier toeren. Wanneer zo’n Eend een serieuze bocht nam, schuurde een bestuurder met zijn kek uit het raampje hangende elleboog schier over de straatkeien. Zo scheef hing het voertuig in zijn mensvriendelijke springveren.

Tijdens een kosmopoliet uitstapje, even over de Belgische grens, ontsnapten we ternauwernood aan een nachtelijke botsing op een auto die zonder lichten midden op een lokale snelweg stond geparkeerd. De eigenaar was klaarblijkelijk op bezoek in een verder weg gelegen, goed verlichte boerderij.

Een tochtje naar Parijs moest ons troosten voor de mislukte huwelijksreis. De weigering van mijn getinte gade door een hotel in een Zuid-Hollandse negorij vergalde het plezier. Na terugkeer uit Frankrijk bleken bij een inspectie de kruiskoppelingen versleten. En wij maar van hoge hellingen afracen, de versnelling frank in z’n vrij.

We overleefden het. En dus de kinderen die nog zouden komen.

Advertisements

Author: rjsiersk

contact: rjsiersk@xs4all.nl Sierksma was born in Friesland, a 'county' in the northern part of the Netherlands with its own language which he does not speak and with an obstinate population to which he both belongs and does not belong. A retired Professor of Social Philosophy and Aesthetics, as a Harkness fellow he taught at Rutgers and Berkeley Universities in the USA, and at GUAmsterdam and TUDelft in the Netherlands. In 1991 he was awarded his PhD from Leiden University on the subject of 'Surveillance and Task: Labour Discipline between Utilitarianism and Pragmatism'. His books include Minima Memoria (1993), Lost View (2002 with Jan van Geest), and Litter Scent (2013). He has published poems and articles in Te Elfder Ure, Nynade, Oasis and the Architectural Annual. Half the year he lives in Haarlem, the other half he spends in la France Profonde, living ‘in his own words’ as the house out there was bought with the winnings from his essay Eternal Sin, written for the ECI Essay Prize (1993). In this blog, Sierksma's Sequences, written in English, he is peeping round his own and other people’s perspectives. Not easily satisfied with answers nor with questions, he turns his wry wit to a number of philosophical and historical issues. His aim in writing: to make parts of the world light up in his perspective - not my will, thine! Not being a thief, he has no cook, one wife, some children, one lover and three cats.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s