SEKS Nestgeur 10

Wie ouder wordt vergaat sneller. De tijd keert terug. Bij vlagen herinner je je opeens nestgeuren uit later jaren. Tegelijk verheft de aandacht zich van geslacht naar tong – in de mentale pikorde een Verschiebung nach oben die voor een opwaardering van drank en voedsel zorgt. De wulpse animo wordt minder en milder, porno een bron van bevrediging. Deed voorheen geilheid serieuze dingen verwaarlozen, nu helpt wijn de soms opdringerige vergetelheid een handje.

Nogal wat herinneringen uit iemands adolescente jaren zijn seksueel getint. De mijne waren echter van een nietsontziende Romantiek. Toen smachtte ik naar de drie onbereikbare godinnen voor wie de hele school al was gevallen, ik schreef ‘verzen’. Vaak denk ik terug aan heftige veroveringen van daarna, maar zelden aan die platonische liefdes uit de schooltijd. Fysieke opwinding piekte pas laat, rond mijn veertigste. Vooral op Griekse eilanden was ik in mijn element. Die ervaringen drijven vaak boven, samen met deze allereerste aanvaring met erotische kunst.

Rond mijn tiende werd ik verbaasd opgewonden door een reeks Japanse prenten die in mijn vaders studeerkamer ongegeneerd op de bank lagen uitgestald. Voor hem was het studiemateriaal. In mijn boekenkast liggen nog steeds vijf grote manilla enveloppen met zijn manuscript over haar: okselhaar, schaamhaar, borsthaar, hoofdhaar – haar met willekeurig welke functie. Te omvangrijk en destijds vanwege de illustraties te kostbaar om te publiceren. Zijn enig ongepubliceerde werk, geloof ik.

Die Japanse tekeningen waren originelen, ze kwamen uit de kluis van het Leidse Museum voor Volkenkunde. Dergelijke kunst thuis bekijken was en is nog steeds een ongekende luxe. Als antropoloog raakte mijn vader bevriend met een Chinese collega die daar werkte en die de hand op zulke kostbaarheden wist te leggen. Hij ‘leende’ ze hem voor langere tijd.

Japanse erotische prent
Japanse erotische prent

Op de prenten werd gepaard in voor een kleine jongen onvoorstelbare hoogstandjes, het wijd open geslacht van vrouw na vrouw uiteen gereten door de gezwollen roede van een haar woest berijdende samoerai. Zouden deze kleurige visioenen het beeld hebben bepaald dat ik er van man en vrouw op na ging houden?

Vroege ervaringen hebben pas later effect. John Banville beschrijft het moment waarop de twaalfjarige Leo zijn moeder in de slaapkamer op haar rug aantreft, de benen in spreidstand geheven. Er bovenop ligt zijn vader, dead as a doornail. Walgend van de stank vindt hij het a hell of a job om zijn verwekker van haar af te sjorren. In deze scène ontwaart hij later de oorsprong van zijn homoseksualiteit. No Oedipus I…

Zoveel is zeker, mijn rijpe jaren zijn getekend door een hevig verlangen naar oudere vrouwen. De vreemdheid van een vrouw windt me op, vreemd qua land van oorsprong, vreemd qua ras, vreemd qua haar en huidskleur – vreemd qua god mag weten wat. Ook een zekere leeftijd had voor mij iets buitenissigs.

Vooral toch ook vreemd in de zin van afwijkend – ik viel op rare typen. Japanse esthetiek houdt ons voor dat een kleine smet glazuur op een gave porseleinen kom de zuiverheid daarvan pas doet uitkomen. Glamourmooi vind ik lelijk, kleine feilen in het uiterlijk van een vrouw maken haar fraai. In ieder geval moet ze een tikkeltje geschift zijn.

Frappant genoeg sliep ik nooit met een Japanse.

Advertisements

Author: rjsiersk

contact: rjsiersk@xs4all.nl Sierksma was born in Friesland, a 'county' in the northern part of the Netherlands with its own language which he does not speak and with an obstinate population to which he both belongs and does not belong. A retired Professor of Social Philosophy and Aesthetics, as a Harkness fellow he taught at Rutgers and Berkeley Universities in the USA, and at GUAmsterdam and TUDelft in the Netherlands. In 1991 he was awarded his PhD from Leiden University on the subject of 'Surveillance and Task: Labour Discipline between Utilitarianism and Pragmatism'. His books include Minima Memoria (1993), Lost View (2002 with Jan van Geest), and Litter Scent (2013). He has published poems and articles in Te Elfder Ure, Nynade, Oasis and the Architectural Annual. Half the year he lives in Haarlem, the other half he spends in la France Profonde, living ‘in his own words’ as the house out there was bought with the winnings from his essay Eternal Sin, written for the ECI Essay Prize (1993). In this blog, Sierksma's Sequences, written in English, he is peeping round his own and other people’s perspectives. Not easily satisfied with answers nor with questions, he turns his wry wit to a number of philosophical and historical issues. His aim in writing: to make parts of the world light up in his perspective - not my will, thine! Not being a thief, he has no cook, one wife, some children, one lover and three cats. He would not ind being a cat.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s