MESSCHERP 2

 

EXACTE VORE

 

 

My father worked with a horse-plough…

His eye

Narrowed and angled at the ground,

Mapping the furrow exactly.

 

Seamus Heaney, Follower

 

 

Moe als ik ben – van een lange autoreis over van die fraaie Franse binnenwegen, met helaas teveel van die vlekken die het reistempo steeds opnieuw vertragen – sta ik niet stil bij een beeld dat me een van de mooiste foto’s ooit had opgeleverd. Een beeldloos tekstje dit maal, al gaat het over beelden.

 

Eenmaal aangekomen in Limeuil, de bestemming, vervloek ik mezelf. Ik liet nota bene dezelfde tocht een ander beeld niet gefotografeerd passeren – met hetzelfde thema.

 

De eerste gemiste kans – een in tweeën gesneden horizon, de voorgrond en het luchtruim uiteengereten door de ijldunne rand van een met plastic bogen overspannen, gekromde boomgaard. In de beschaduwde voorgrond tooien witte, opgespannen poorten de volle heupen van Moeder Aarde – an oversized ‘look through’, if ever there was one… Een enorme Grosz!

 

Tegen alweer een glooiende, sterk oplopende helling ploegt een half uur later een boer zijn land – hij is halverwege de klus. Scheermesscherp ligt daar de lijn – getrokken door de etsnaald van zijn machine. Windstil is het, ‘t verstijfde beeld kent zelfs niet de bewegingen van meestal bij zulk werk opwaaiend aardstof. Terwijl de auto erlangs snelt, staat het beeld stil, doet een poging zich stroboscopisch in het geheugen te nestelen.

 

Links ervan – in herfstig, laat, ros licht – een goudglanzend oppervlak van geschoren strostoppels. Rechts – een zwartrode kromming waarin gulvette kleiflappen, nauwelijks zichtbaar, de vlakte arceren.

 

Alsof er rechts niet die zee van kleine, omgeploegde voren is – slechts die ene richel, door de eenzame boer tussen contrasterende vlakten achtergelaten.

 

Abstracte kunst – ongewild. Van een desolate pracht. Het land geknipt in tweeën.

 

Sierksma, Limeuil 5.11.14

 

Advertisements

Author: rjsiersk

contact: rjsiersk@xs4all.nl Sierksma was born in Friesland, a 'county' in the northern part of the Netherlands with its own language which he does not speak and with an obstinate population to which he both belongs and does not belong. A retired Professor of Social Philosophy and Aesthetics, as a Harkness fellow he taught at Rutgers and Berkeley Universities in the USA, and at GUAmsterdam and TUDelft in the Netherlands. In 1991 he was awarded his PhD from Leiden University on the subject of 'Surveillance and Task: Labour Discipline between Utilitarianism and Pragmatism'. His books include Minima Memoria (1993), Lost View (2002 with Jan van Geest), and Litter Scent (2013). He has published poems and articles in Te Elfder Ure, Nynade, Oasis and the Architectural Annual. Half the year he lives in Haarlem, the other half he spends in la France Profonde, living ‘in his own words’ as the house out there was bought with the winnings from his essay Eternal Sin, written for the ECI Essay Prize (1993). In this blog, Sierksma's Sequences, written in English, he is peeping round his own and other people’s perspectives. Not easily satisfied with answers nor with questions, he turns his wry wit to a number of philosophical and historical issues. His aim in writing: to make parts of the world light up in his perspective - not my will, thine! Not being a thief, he has no cook, one wife, some children, one lover and three cats. He would not ind being a cat.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s