MESSCHERP 1

 

And that moment when the bird sings very close
to the music of what happens…

Seamus Heaney, Song

_____________________

Boven de schoorsteenmantel in mijn studeerkamer hangt een qua schildertechniek niet bijster interessant ingelijst paneel. Het lijkt wel gevernist met een lak die in de bouw wordt gebruikt. Het fotograferen ervan was een crime, de weerschijn vermijden een kunst op zich. Wie het schilderde en wie is afgebeeld – geen idee. Ik kocht het lang geleden op een veiling, louter om de ‘inhoud’.

DSCF1445

Thematisch is het schilderij een meesterwerkje. Een onmiskenbaar ‘aantrekkelijk naakt’ staat tussen twee boomstammen. Haar ene arm legt ze om een stammetje, met de andere hand houdt ze zich elegant vast aan een tak. De pose laat het lichaam optimaal uitkomen.

De schaduw van het lover aan de rechter stam onttrekt deels het gezicht aan ons zicht. Zo hoeft de schilder niet te laten zien dat portretteren van een gelaat schilderkunstig andere koek is dan het schilderen van een lichaam.

Hij haalt een streek uit met de mannelijke blik. De schilder maakt van mij een voyeur. Door het hoofd, vanaf de neus, te maskeren, door haar messcherp erotisch te onthoofden, suggereert het schilderij de voyeur dat hij onbespied van haar vleselijke voortreffelijkheid kan smullen.

Een afspraakje met Madame Guillotine – het scheermes van licht en donker valt. De bespieder beseft niet, of te laat, dat niet hij haar bespiedt, maar zij hem.

Geen Susanna van Rembrandt is ze – met dat onnozele gezichtje in een stralend licht, naïef aan het baden terwijl wellustige oude heren die zich hebben verstopt haar gadeslaan.

download

Rembrandt, Susanna in het bad

De op mijn anonieme schilderij afgebeelde schone gniffelt stilzwijgend om een man wiens ogen haar aflikken. Zij is de echte voyeur. Onthoofd lijkt ze vanuit een andere wereld te komen – zoals op een schilderij afgebeelde wezens allen hun schimmigheid bewaren.

Op deze 1e november van Allerheiligen kapittelt ze met haar even verheven als verdorven schoonheid de zondaar.

Sierksma 1 november 2014

Bevalt u dit blog, stuur het aan vrienden en kennissen
Bezoek ook: sierksma.wordpress.com

Advertisements

Author: rjsiersk

contact: rjsiersk@xs4all.nl Sierksma was born in Friesland, a 'county' in the northern part of the Netherlands with its own language which he does not speak and with an obstinate population to which he both belongs and does not belong. A retired Professor of Social Philosophy and Aesthetics, as a Harkness fellow he taught at Rutgers and Berkeley Universities in the USA, and at GUAmsterdam and TUDelft in the Netherlands. In 1991 he was awarded his PhD from Leiden University on the subject of 'Surveillance and Task: Labour Discipline between Utilitarianism and Pragmatism'. His books include Minima Memoria (1993), Lost View (2002 with Jan van Geest), and Litter Scent (2013). He has published poems and articles in Te Elfder Ure, Nynade, Oasis and the Architectural Annual. Half the year he lives in Haarlem, the other half he spends in la France Profonde, living ‘in his own words’ as the house out there was bought with the winnings from his essay Eternal Sin, written for the ECI Essay Prize (1993). In this blog, Sierksma's Sequences, written in English, he is peeping round his own and other people’s perspectives. Not easily satisfied with answers nor with questions, he turns his wry wit to a number of philosophical and historical issues. His aim in writing: to make parts of the world light up in his perspective - not my will, thine! Not being a thief, he has no cook, one wife, some children, one lover and three cats.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s